Travmatik Olaylar Sonrası Çocuklarla İletişim

Anasayfaya Dön

Ülkece çok zor bir zamandan geçiyoruz. Çok üzgünüz, yetersiz hissediyoruz hatta belki de hayatımıza devam etmeye çalıştığımız için suçlu hissediyoruz. Peki bizler bu yoğun duyguyu hissederken çocuklarımızın nasıl hissettiği konusunda yeterince fikir sahibi miyiz?

Yaşanan bir felaketin duygusal stresi çocuklar için daha zor olabilir çünkü yaşanan durum hakkında az bilgi sahibidirler, iyileşme ve durumu kontrol etme konusunda daha az yetenekli hissedebilirler. Yaşları küçük olduğu için olumsuz durumlarla başa çıkma deneyimleri bizlere göre daha azdır ve yaşadıkları olumsuz duyguları yeterince ifade edemeyebilirler. Böyle olunca da çocukların bir travmatik olaydan ne derece etkilendiklerini anlamak güç olabilir. Yaşanılan bu yıkıcı deprem sonrasında çocuklar kendilerinin ve çevresindekilerin hayat güvenliğiyle ilgili oldukça yoğun duygular yaşayabilirler;

 
  • Aileden ayrılma konusunda sürekli artan korku ve endişe
  • Ailesiyle ve öğretmenleriyle sürekli temas halinde bulunma isteği (güven alanı)
  • Evlerinin ve çevresindeki binaların güvenli olup olmadığı hakkında ciddi endişeler bunlara örnek verilebilmektedir.

Çocukların felaketlerle ilgili yoğun duyguları yaşamaları için direkt felakete maruz kalmış olmaları da gerekmez. Aile içinde, arkadaşlar arasında konuşulanlar ya da TV den, internetten görülen içerikler de korkulara ve travmalara yol açabilir. Çocuklarda yaşadıkları endişelere ek olarak birçok davranış değişikliği de gözlemlenebilmektedir.

  • Konsantrasyon ve dikkat azalması,
  • Duygusal patlamalar,
  • Depremi hatırlatan uyarıcılara güçlü tepkiler verme (televizyon ve sosyal medyada maruz kalınan görüntüler),
  • Uyku ve beslenme sorunları,
  • Odaklarında sadece depremin olması (tekrar tekrar konuşmak isteyebilirler),
  • Artan sinirlilik hali, davranış değişikliklerine örnek verilebilir.

Çocukların bu zor duygu durumuyla başa çıkmaları ve güvenlik algılarına olumlu yönde katkı sağlanması için öğretmenler başta olmak üzere hepimize büyük sorumluluklar düşüyor. Peki böylesine travmalar sonrası çocuklarla ilk iletişim nasıl olmalıdır? Unicef Türkiye’nin her yaş grubundaki çocuk için yayınladığı adımları beraber inceleyim!

 

Sorun yerine çocuğa odaklanın
Travmatik bir etki yaratan sorunla ilgili konuşmak için önce çocuğun iznini almalısınız. Konuşmak istemiyorlarsa zorlamayın, istedikleri zaman sizinle konuşabileceğine dair güvence verin. Eğer konuşmak istiyorlarsa onların sohbeti yönlendirmesine izin vermelisiniz. Sohbeti başlatma konusunda sıkıntı yaşarsanız resim çizmek, oyuncaklarla oynamak ya da hikâye okumak gibi etkinlikler sohbeti başlatmanıza yardımcı olacaktır.

 

Konuyla ilgili doğruları anlatın
Çocukların doğru ve açık bilgilere ihtiyaçları olduğunu unutmayın. Vereceğiniz bilgiler sayesinde durumu kavramaları daha rahat olacaktır. Onlarla konuşurken yaşlarına uygun bir dil kullanmaya özen göstermelisiniz çünkü her yaş grubu çocuğun bilişsel gelişimi ve anlam sınırları farklıdır. Konu hakkında konuşurken yüz ifadelerini, tepkilerini ve stres düzeylerini gözlemleyin. Çocukların sorduğu her soru hakkında fikrinizin olmaması normaldir. Böyle durumlarda geçiştirmek yerine beraber araştırmayı önerin.

 

Deprem haberlerine maruz bırakmayın
Duydukları ya da izledikleri haberler travmalarını tekrar tekrar tetikleyebilir. Özellikle küçük çocuklar, aynı görüntülerin tekrar tekrar gösterildiğini değil sürekli yeni depremler olduğunu düşünebilir. Bu durum bitmek bilmeyen bir korku hali geliştirebilir. Bu yüzden sosyal mecralardaki haberlerden olabildiğince uzak tutmaya özen gösterin.

 

Güven verdiğinizden emin olun
Çocuklarınıza onları ne kadar sevdiğinizi sürekli söyleyin ve onları güvende tutmak için her şeyi yaptığınızı hatırlatın. Bu, onların tekrar güvende hissetmesine yardımcı olacaktır. Kaygı düzeyleri normale dönmeye başladığında onlarla daha fazla zaman geçirmeye çalışın. Çocukların dünyalarının umutlu ve renk dolu olduğunu her zaman hatırlayın. Onların düşündüğümüzden de çok daha güçlüler!

 

Rutinlerin önemini azımsamayın
Çocukların duygularını ve iç dünyalarını normale döndürmek için rutinler büyük önem taşımaktadır. Çocuğunuzu arkadaşlarıyla oyunlar oynamak, resim yapmak, dans etmek, okula gitmek gibi önceden sevdiği aktivitelere tekrar katılması için teşvik etmelisiniz. Unutmayın, rutinler normalliğe dönüşte en büyük destekçiniz olacaktır.

 

Yardım faaliyetlerinde görev alan insanları anlatın
Çocukların, afetten etkilenen ailelere yardım eden iyi insanların var olduğunu bilmesi dünyaya ve insanlığa dair iyi duygularının artmasına ve kendilerini güvende hissetmelerine yardımcı olacaktır.

 

Yardım faaliyetlerine katılmalarını sağlayın
Bu süreçte çocuklarınıza başkalarına nasıl yardım edeceğini göstermek, kendilerine olan güvenlerinin artması ve duygusal olarak güçlü hissetmeleri için çok önemli bir adımdır. Etrafımızda kumbarasındaki paraları ve sevdiği montları bağışlayan, rengarenk resimler çizip gönderen çocuklar gördük. Minik kalplerindeki umutları yeniden yeşertmek için onları mutlaka yardım faaliyetlerinin bir parçası yapın.

 

Kendinizi ihmal etmeyin
Kendinizin de zor bir süreçten geçtiğini unutmayın. Travmayla başa çıkma şekliniz çocuğunuza yardım etmenizi kolaylaştıracaktır. Gördüğünüz haberlere verdiğiniz tepkiler çocukların gözünden kaçmayacaktır. Verdiğiniz sakin ve tutarlı tepkiler, çocuğunuza durumu kontrol edebildiğinize dair mesajlar verecek ve çocuğunuz daha güvende hissedecektir. Endişeli hissettiğiniz anlarda biraz uzaklaşıp kendi güven alanınızdaki insanlarla iletişime geçmeyi ihmal etmeyin.

 

Profesyonel birinden yardım alın
Eğer çocuğunuzun duygusal ve davranışsal tepkileri 4-6 haftadan fazla bir süre boyunca artarak devam ediyorsa mutlaka bir uzmandan yardım almayı ihmal etmeyin.

ÇEREZ NEDİR?

Çerezler bir dosya indirdiğinizde veya bir web sitesini ziyaret ettiğinizde sabit diskinize kaydedilen küçük bir metin dosyasıdır. Bu metin dosyası web sunucusu tarafından sizin aynı web sitesini tekrar ziyaret ettiğinizde okunabilir bilgileri içerir. Yani Çerezler, web sitesi tercihleriniz gibi tarama bilgilerini saklayan, daha önce ziyaret ettiğiniz web siteleri tarafından oluşturulan dosyalardır. Çerezler web sitelerine o web sitesini ziyaret ettiğiniz sırada gezintinizi izleme olanağı sağladığı için çerez ayarlarınız önemlidir. Çerezler ayrıca bir formda girdiğiniz bilgileri kaydetmek için de kullanılabilir. Örneğin Daha önce doldurduğunuz bir formu tekrar doldurmanız gerekirse burada girdiğiniz adres vb. uzun bilgileri tekrar yazmanıza gerek kalmadan çerezler hatırlar. Biz de bu sebepler nedeniyle kullanıcılarımıza sunduğumuz hizmeti özelleştirmek ve ihtiyaçlarına yönelik içeriklere ulaşmaları için onlara kolaylık sağlamak için çerez topluyoruz. Bu çerezler, kullanıcı olarak kayıt olma, sitenin güvenli alanlarına erişim sağlama gibi hizmetleri kullanmak ve internet sitesinde gezinmenize olanak sağlamak için gereklidir. Bu çerezler olmadan, bu hizmetleri kullanamazsınız.

Tüm halka açık internet siteleri gibi, bizim sitemiz de kesin surette gerekli çerezler kullanmaktadır Bu çerezler, ziyaretçilerin sıklıkla hangi sayfaları ziyaret ettiği ve internet sayfalarından hata mesajları alıp almadığı gibi ziyaretçilerin internet sitesini nasıl kullandığı ile ilgili bilgi toplar. Bu çerezler ziyaretçinin kimlik bilgileri ile ilgili bilgi toplamaz. Çerezlerin topladığı tüm bilgiler bir arada toplanır ve dolayısıyla kimliği gizlidir. Sadece internet sitesinin çalışmasını geliştirmek için kullanılır.

ÇEKİNCE

Bu internet sitesindeki bilgiler ve bazı dokümanlar güncelliğini yitirmiş olabilir. Sinpaş Holding bu bilgileri güncelleyeceğine dair herhangi bir taahhüt vermemektedir. Bazı dokümanlarda ileriye dönük görüş ve tahmini rakamlar yer almaktadır. Bunlar Şirket yönetiminin gelecekteki duruma ilişkin şu andaki görüşlerini yansıtmaktadır ve belli varsayımları içermektedir. Ancak gerçekleşmeler, ileriye dönük görüşleri ve tahmini rakamları oluşturan değişkenlerde ve varsayımlardaki gelişim ve gerçekleşmelere bağımlı olarak farklılık gösterebilecektir.

Bu internet sitesinde yer alan bilgilere daire gecikmeler ve eksik veya hatalı bilgilerden internet sitesinin kullanımında doğabilecek zarar veya hasarlardan Sinpaş Holding hiçbir sorumluluk kabul etmemektedir.

Sinpaş Holding yönetiminden izin alınmadıkça hiçbir logo veya hak sahibi bulunduğumuz bilgi üçüncü kişilerce başka amaçla kullanılamaz.

Bu internet sitesi bilgilendirme amacıyla hazırlanmıştır. Bu internet sitesinde hiçbir şey Sinpaş Holding veya Topluluk şirketlerinin hisselerine yatırım yapmaya yönelik değildir. İnternet sitesinin ve içeriğinin kullanımından doğan zararlardan Sinpaş Holding ya da herhangi bir yönetim kurulu üyesi, yöneticisi veya çalışanı sorumlu değildir.

SİNPAŞ HOLDİNG KİŞİSEL VERİLERİN KORUNMASI HAKKINDA AYDINLATMA BİLDİRİMİ

Bu Bilgilendirme ve Aydınlatma Formu, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“KVK Kanun”) ile düzenlenen gerçek kişilerin “Kişisel Verilerinin” işlenmesi ve aktarılması kapsamında hazırlanmıştır. 6698 Sayılı Kanun kapsamında, şirketimiz ile paylaşmış olduğunuz tarafınıza ait her türlü güncel bilgi “Kişisel Veri” olarak kabul edilecektir. Sizlere ait kişisel verilerin güvenliği bizler için büyük önem taşımakta olup, kişisel verileriniz mevzuatın öngördüğü şartlara uygun olarak, mümkün olan en güvenli şekilde ve hukuki yükümlülüklerin gerektirdiği süreyle, mevzuata uygun koşullarda saklanacaktır. 

a) Veri Sorumlusu ve Temsilcisi 

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“KVK Kanun”) uyarınca kişisel verileriniz; “Veri Sorumlusu” olarak Sinpaş Holding (kısaca Sinpaş) tarafından aşağıda açıklananlar kapsamında işlenebilecektir.

b) Kişisel Verilerinizin Hangi Amaçla İşlenebileceği 

Toplanan kişisel verileriniz, şirketimiz ve şirketimiz ile iş ilişkisi içerisinde olan gerçek ve tüzel kişilerin yükümlülüklerinin ifası, güncellemeler ile ilgili bilgilendirme yapabilmek, sizlerle yapılacak sözleşmelerin kurulması ve ifa edilmesi ile kanuni yükümlülüklerin hatırlatılması ve yerine getirilmesi, çeşitli reklam ve pazarlama faaliyetlerinde bulunmak, finansman, muhasebe ve hukuk işlerinin yürütülmesi ve takibi, talep ve şikayetlerinizin takibi - Sözleşme süreçlerinin ve/veya hukuki taleplerin takibi , müşteri memnuniyeti aktivitelerinin planlanması ve icrası kapsamında anket ve oylamalar ile görüşünüzün alınması, sizler için uygun ürün, proje ve hizmetlerin belirlenmesi, bunların size özel hale getirilmesi ve geliştirilmesi, etkin bir müşteri hizmeti sunulması, mevzuatta, şirket içi politikalarda sizi ilgilendiren değişikliklerin bildirilmesi veya sizi ilgilendiren diğer bildirimlerin yapılması, doğum günü kutlaması, çekiliş veya yarışmalara dahil edilme, hediye verilmesi ve sizin lehinize olan benzeri diğer etkinlik, promosyon ve kampanyaların gerçekleştirilmesi, sizleri elektronik posta, SMS ve faks ile bilgilendirmek, kampanyalardan haberdar etmek, tarafınıza basılı bültenler, dergiler, kampanyalara dair yazılar göndermek, ziyaretçi profillerimizi belirlemek, istek, talep ve şikayetleri değerlendirmek ve şirketimizin insan kaynakları politikalarının yürütülmesi, sizlerden gelen talep ve soruların cevaplanması amacı ile 6698 sayılı Kanun’un 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları dahilinde işlenebilecektir.

c) İşlenen Kişisel Verilerin Kimlere ve Hangi Amaçla Aktarılabileceği 

Toplanan kişisel verileriniz; hukuka ve dürüstlük kurallarına uygun, doğru ve gerektiğinde güncel, belirli, açık ve meşru amaçlar için işlenen, işlendikleri amaçla bağlantılı, sınırlı ve ölçülü, ilgili mevzuatta öngörülen veya işlendikleri amaç için gerekli olan süre kadar muhafaza edilme ilkelerine uygun olarak işlenir. Ayrıca, KVK Kanunu’nun 8 ve 9’uncu maddelerinde öngörülen şartlara uymak ve gerekli güvenlik önlemlerini almak kaydıyla, işbu bildirimin (b) maddesi başlığı altında sayılan amaçlarla sınırlı olarak, dolaylı/doğrudan yurtiçi/yurtdışı iştiraklerimiz ya da bağlı ortaklıklarımız, şirketimizce hizmet/destek/danışmanlık alınan ya da işbirliği yapılan ya da proje/program/finansman ortağı olunan yurtiçi/yurtdışı/uluslararası, kamu/özel kurum ve kuruluşlar, şirketler ve sair 3. kişi ya da kuruluşlara, şirketimizin bağlı şirketleri, iştirakleri, danışmanları, hissedarları ya da çözüm ortakları diğer grup şirketleri, Merkezi Kayıt Kuruluşu ve diğer yetkili kurum ve kuruluşlar, tedarikçileri veya alt yüklenicileri ile 6698 Sayılı Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları çerçevesinde paylaşabilir. SİNPAŞ, kişisel verilerinizi, gerekli güvenlik önlemlerini almak kaydıyla Türkiye içinde veya kişisel verinin aktarılacağı yabancı ülkede yeterli korumanın bulunması kaydıyla; şayet ilgili yabancı ülkede yeterli koruma bulunmuyorsa, Sinpaş ve ilgili yabancı ülkedeki veri sorumlularının yeterli bir korumayı yazılı olarak taahhüt etmeleri ve Kurulun izninin bulunması kaydıyla yurt dışında bulunan sunucularda veya diğer elektronik ortamlarda işleyip saklayabilir.

ç) Kişisel Verilerinizin Toplanma Yöntemi Ve Hukuki Sebebi 

Kişisel verileriniz, Şirketimiz tarafından farklı kanallardan (SİNPAŞ’ın merkezi, şubeleri, acenteleri, satış ofisleri veya diğer alt yüklenicileri veya iş ortakları ile iletişime geçebileceğiniz ofis ve diğer fiziki ortamlar, çağrı merkezleri, internet siteleri, mobil uygulamalar ve benzeri elektronik işlem platformları, sosyal medya veya diğer kamuya açık mecralar aracılığıyla, düzenleyecekleri eğitim, konferans ve benzeri ortamlara katılmanızla, tahkikat yöntemiyle veya diğer grup şirketleri veya anlaşmalı oldukları diğer kişi ve kuruluşlar kanalıyla yazılı, sözlü, ses veya görüntü kaydı veya diğer fiziksel veya elektronik ortamda vb. ) elde edilebilir. Kişisel verileriniz KVK Kanunu’nun 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında bu metnin (b) ve (c) maddelerinde belirtilen amaçlarla toplanabilecek, işlenebilecek, aktarılabilecek ve saklanabilecektir. Kişisel Verileriniz, hukuki yükümlülüklerin gerektirdiği süreyle ya da ilgili mevzuatta izin verilen süreyle mevzuata uygun koşullarda saklanmaktadır.

d) Kişisel Veri Sahibi Olarak Haklarınız

Kişisel veri sahipleri olarak, haklarınıza ilişkin taleplerinizi, aşağıda düzenlenen yöntemlerle Şirketimize iletmeniz durumunda, Şirketimiz talebinizi niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde ücretsiz olarak sonuçlandıracaktır. Ancak, Kişisel Verileri Koruma Kurulunca bir ücret öngörülmesi halinde, Şirketimiz tarafından belirlenen tarifedeki ücret alınacaktır. Bu kapsamda kişisel veri sahipleri; 

• Kişisel veri işlenip işlenmediğini öğrenme,
• Kişisel verileri işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme,
• Kişisel verilerin işlenme amacını ve bunların amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme,
• Yurt içinde veya yurt dışında kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişileri bilme,
• Kişisel verilerin eksik veya yanlış işlenmiş olması hâlinde bunların düzeltilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• KVK Kanunu’nun ve ilgili diğer kanun hükümlerine uygun olarak işlenmiş olmasına rağmen, işlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması hâlinde kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• KVK Kanunu’nun ve ilgili diğer kanun hükümlerine uygun olarak işlenmiş olmasına rağmen, işlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması hâlinde kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• İşlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle kişinin kendisi aleyhine bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme,
• Kişisel verilerin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğraması hâlinde zararın giderilmesini talep etme haklarına sahiptir.

KVK Kanunu’nun 13. maddesinin 1. fıkrası gereğince, yukarıda belirtilen haklarınızı kullanmak ile ilgili talebinizi, yazılı olarak Şirketimize iletebilirsiniz. KVK Kanunu’nun 11. maddesinde belirtilen haklardan kullanmayı talep ettiğiniz hakkınıza yönelik açıklamalarınızı içeren talebinizi www.sinpas.com.tr adresindeki formu doldurarak, formun ıslak imzalı bir nüshasını SİNPAŞ  Müşteri İlişkileri Departmanı’na hitaben “Dikilitaş Mah. Yenidoğan Sok. Sinpaş Plaza No:36 Dikilitaş-Beşiktaş/İSTANBUL ” adresine kimliğinizi tespit edici belgeler ile bizzat elden iletebilir veya noter kanalıyla gönderebilirsiniz.

Şirketimizin KVK Kanunu’nda olabilecek değişiklikler ve Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek yöntemler nedeni ile bu aydınlatma bildiriminde değişiklik yapma hakkı saklıdır.